"Lysti ja Tuittu"

"Lysti ja Tuittu"

sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Tokokoulutusta Lahdessa

Perjantaina lähdettiin ajamaan Oilin koulutukseen Lahteen. Saimme paikan yksityiskoulutuksesta koska yksi ryhmäläisitä oli toipumassa leikkauksesta ja pääsimme hänen paikalleen. Lilylle oli aivan mahtava reissu, ja minäkin jouduin aika reilusti käyttämään aivojani. Jopa niin paljon että kummallakin taisi hieman jopa kärytä.

Lähdettiin yhdeksän jälkeen ajelemaan ja napattiin matkalla Eini ja pojat kyytiin. Lysti matkusti häkissä takapenkillä ja Lily poikien kanssa kontissa. Olin tosi tyytyväinen että Lily taisi jopa osata rentoutua kontissa vaikka pojat olivatkin ihan iholla kiinni.

Koulutuksen aiheeksi olin ottanut seuraamisen, jäävät sekä tunnarin. Seuraamisessa tapahtui ensimmäinen nyrjähdys päässä, kun tajusin että olin palkannut koiraa siitä että se ei kuuntele ja sen kontakti laskee. Tehtiin muutama toisto niin että en enää auttanutkaa koiraa vaan vaadin sitä tekemään minun kanssa hommia, ja kas kun alkoi toimimaan. Lily kyllä muuttui hieman epävarmaksi, mutta kotona yön yli nukuttua oli kuitenkin jo varmempi. Jäävien hitaus johtuu osaltaan juuri tuosta seuraamisen ongelmasta, mutta myös siitä että koira on kuitenkin epävarma. Joten nyt erikseen jäävien vahvistamista ja toisaalta taas seuraamisen vireen muutosta.

Tunnari on meille ollut äärettömän vaikea tänä syksynä, ja tuntui että Lily on kokonaan kadottanut jutun juonen. Ei se ollut kadottanutkaan sitä, minä vaan olin kertonut sille vääriä juttuja. Lauantaina homma taas nyrjähti eteenpäin ja nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä.

Mutta sitten se mikä minun pään nyrjäytti, oli tämä "me ei ikinä päästä evl:ään koska paikkamakuu ja luoksetulo". Nytpä sitten tehtiin koko liike kisanomaisena ja sehän meni todella hienosti. Minulle vaan oli niin henkisesti kova paikka huomata että oikeasti tuo koira pystyykin asiaan jota olen aina pitänyt täysin mahdottomana, piti vaihtaa koiraa ja ottaa Lysti humputtamaan koska minun aivokapasiteetti oli Lilyn osalta käytetty. Epäilen että menee muutama päivä ennen kun pystyn sisäistämään mitä tapahtui.

Ylipäätään koko koulutuksen jälkeen olin aivan hämmästynyt siitä miten paljon tuo koira on muuttunut aivan pienessä ajassa. Ja sen asian sisäistämiseen ja treenityylin muuttamiseen voi mennä useampikin päivä. Oon kyllä niin tyytyväinen Lilyyn! Siinä on kyllä uskomaton pakkaus! Ja ei vanha koira muka opi uusia temppuja!

Lysti humputti häiriökoirana sivulletuloja, istumista ja maahanmenoa. Se on kyllä jännä kuinka tuumaileva se on, sen pitää aina miettiä muutama hetki ja sitten on asia opittu. Hauska sen kanssa on kyllä tehdä, kun on niin erilainen kuin Lily niin joutuu itsekin hieman pähkäilemään. Ei käy elämä tylsäksi.

Ja lopputemppuna Lilyn kanssa tehtiin neliössä kaukokäskyjä, niin että vieraat koirat olivat alle metrin päässä ja touhusivat siinä. Lily toimi kuin olisi aina tehnyt tuollaisia juttuja, ja samalla vahvistui ajatus: Lily lukee toisia koiria niin hyvin, että tietää heti ovatko ne omistajalla hanskassa vai eivätkö ole. Ja jos eivät ole, se ahdistuu. Joten tämä on asia johon jatkossa kiinnitän huomiota ja alan nyt vain luottamaan omaan koiraani.
Aivan mahtava reissu!

Ps. Lysti on ihan super matkakoira :D Osaa upeasti jo nyt rauhoittua kun ei mitään tapahdu, ja kestää tuollaisen 15h matkan vaikka ei juuri mitään tapahdukkaan. Loistopentu!

3 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Kennelyskää on nyt tosi paljon liikkeellä ainakin täällä pääkaupungin ja Lahden seudulla. Ei vainoharhaiseksi kannata ruveta, mutta oohan varovainen kun noin pientä pentua viet halleihin missä käy paljon porukkaa. Mukava että koulutus meni hyvin!

Mari kirjoitti...

Pentu on jo saanut rokotukset ja toki olen varovainen. Mutta eihän sitä 15h voi yksin kotiinkaan jättää? Ja toisaalta kyllä näkisin että sosiaalistumisen kannalta on pentua kuljetettava eri paikoissa,eihän siitä mitään tule jos puoli vuotiaan vasta vie kotoa pois? Ja tiedän että naapurin sesse sairastui yskään vaikka ei käy varmasti missään.Mutta naapurin koira olikin käynyt näyttelyssä. Mutta hyvä kun huolehdit asiasta :)

Mari kirjoitti...

Siis toisen naapurin koira oli käynyt siellä näyttelyssä :D